Werkgever als bedrijfsarts?

Werkgevers en werknemers moeten goede afspraken maken over de maatregelen die in bedrijven worden genomen om een gezonde levensstijl te bevorderen. Dat vindt het Centrum voor Ethiek en Gezondheid (CEG), dat vorige week het signalement ‘Leefstijlbeïnvloeding op de werkvloer’aanbood aan het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en dat van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.

 „Werkgevers bieden tegenwoordig allerlei gezondheidsprogramma’s aan”, vertelt een woordvoerder van CEG, een samenwerkingsverband tussen de Gezondheidsraad en de Raad voor Volksgezondheid en Samenleving (RVS). „Dat doen ze met de beste intenties, maar er is vaak sprake van een grijs gebied. Dat iemand niet met drank achter zijn kiezen op het werk kan verschijnen, is duidelijk. Maar hoe zit het als iemand te dik is? Betekent dat automatisch dat hij zijn werk niet goed doet?”

Volgens de woordvoerder moeten maatregelen om de fitheid van een werknemer te vergroten niet dwingend worden opgelegd. „Met het groeiende aantal gezondheidsapps kun je tegenwoordig hulp krijgen bij dingen als afvallen en stoppen met roken. Je kunt van alles controleren, maar de vraag is of je dat ook moet willen als werkgever.”

Familiebedrijf Bruil uit Ede is een van de vele bedrijven die zich bezighouden met de vitaliteit van hun werknemers. Het betonbedrijf werd in juli uitgeroepen tot vitaalste bedrijf van Gelderland, onderdeel van de verkiezing tot vitaalste bedrijf van Nederland. Die verkiezing wordt georganiseerd door MKB-Nederland en zorgverzekeraar ONVZ.Volgens Hans den Boer, manager Mens & Werk bij Bruil, was het maken van een gezondheidsplan voor het bedrijf een ‘enorme zoektocht‘. „We gingen naar seminars en bijeenkomsten, maar die gingen bijna alleen maar over voeding en bewegen. Terwijl het volgens ons over iets veel breders gaat: mens en energie.” Bruil benoemde dertig werknemers van het bedrijf, dat landelijk zo’n 400 werknemers heeft, tot ‘positivo’s’ Zij werken een jaar lang aan hun gezondheid en fungeren als ambassadeurs. „Je moet dingen niet afdwingen, maar je werknemers zien te overtuigen.”

Daling ziekteverzuim
Den Boer is het met het CEG eens dat werkgevers en werknemers goed met elkaar in gesprek moeten. „Wij hebben een plan gemaakt en de ondernemingsraad erbij betrokken. Vervolgens zijn we met roadshows het land ingegaan om onze plannen uit te leggen bij de verschillende vestigingen.”
„Het moet geen lulverhaal van bovenaf zijn”, vindt Den Boer. „Wij willen met iedereen in gesprek en vragen onze werknemers wat zij nodig hebben om de komende jaren goed te kunnen functioneren. Dat kan beweging zijn, maar ook scholing.” Bruil geeft onder meer cursussen om te stoppen met roken, zet fruitmanden neer op het werk en organiseert loopclinics. „We zijn zo’n driekwart jaar bezig en zien nu al een spectaculaire daling van het ziekteverzuim: van 5,7 procent in 2015 naar 3,4 procent.”

Voordelen van vitale medewerkers
Door op, rond en tijdens het werk voor vitaliteit te zorgen, draagt een werkgever aanzienlijk bij aan een gezonde en energieker leven van de medewerkers. En dat heeft voordelen want vitalere werknemers zorgen voor vitalere organisaties. Vitaliteit op de werkvloer zorgt niet alleen voor fysieke verbeteringen bij werknemers, maar de mentale en psychische gesteldheid van medewerkers verbetert ook. Wie zich vitaler voelt, is minder snel gestrest en gaat vaker met plezier naar zijn werk (tevredenheid).
Als je hierin als organisatie nóg meer investeert, zorg je zelfs voor bevlogenheid. Bevlogen medewerkers zijn energiek, betrokken bij hun (werk)gever, gaan grotere uitdagingen aan en verzetten meer én beter werk.

Betere fysieke en mentale gezondheid van de medewerkers zorgt ook voor een meer betrokkenheid in de organisatie. Vitale medewerkers zijn vaak positiever en socialer. Hierdoor werken collega’s beter met elkaar samen, wat een positief effect heeft op de productiviteit en de kwaliteit van het werk. Bovendien komt dit de sfeer op de werkvloer ten goede.

Investeren in medewerkers en in hun vitaliteit maakt een organisatie aantrekkelijk. Aantrekkelijk voor de eigen medewerkers, maar ook voor partners, leveranciers en klanten. Trotse medewerkers zorgen voor een positieve profilering van de organisatie. Dit delen zij in hun eigen sociale kring en betrekken zelfs hun werkgever in hun sociale activiteiten.

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.